14-03 Tessa jarig: van Wellington naar Kaikoura

14 maart 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen op tijd opgestaan. Twee wekkers gezet: 06.15 en 06.30 uur. Die van 06.15 uur heeft zijn werk gedaan. We zijn allen gewekt: het is nog donker omstreeks die tijd. Overigens worden de avonden steeds korter. Het is inmiddels om 20.00 uur al donker, overigens met een prachtig kleurenspel door de wolken, de bergen en de ondergaande zon. De eerste sterren melden zich dan al. Ik wist niet dat er zoveel sterrenstelsels zijn.

Terug naar het wakker worden: dus op tijd aangekleed en een beetje gewassen. Het toilet aan boord en de douche is zijn geld meer dan waard als je op een parkeerplaats overnacht. Overigens waren we niet de enigen: de parkeerplaats stond vol met allemaal mensen die op tijd met de ferry mee moeten. In ons geval 07.00 uur in de rij staan en vanaf 07.30 uur de boot oprijden. Blijkbaar zijn er op het Zuidereiland roeiwedstrijden (nationale kampioenschappen) voor middelbare scholen, want er waren veel boten (in het ruim) en schoolmeisjes. Dit keer zonder schooluniform.

Maar het is een bijzondere dag: 29 jaar geleden heeft Tessa zich aangemeld in Emmen en nu konden we haar met gezang feliciteren. We hadden op onze heenweg al een mooi hangertje van Jade gekocht, met een bijzondere betekenis. Ze is er erg blij mee en had het niet verwacht.

We treffen het met het weer: een strakblauwe lucht en weinig wind. De overtocht is dan ook prachtig. Je vaart tussen de bergen door bij de afvaart en bij de aankomst. Dit keer enorm veel dolfijnen die rondom de boot de show stelen. Niet een paar, maar honderden. Geweldig, daar kan Harderwijk niet tegenop. Ook nog een enkele zeehond gezien.

In Picton (de havenplaats) aangekomen, zijn we lekker met in het zonnetje gaan eten. Nog een enorme rog gezien in het water.

En nu op weg naar Kaikoura. Kaikoura is na de aardbeving in 2016 3 weken lang geisoleerd geweest. Voedsel werd met helikopters aangevoerd. De weg was geruineerd: weg, overstroomd met stenen en modder. Deze weg is een jaar afgesloten geweest, maar door de cycloon Gita was de weg weer gesloten door modderstromen.Tot 2 weken geleden was deze directe weg (Highway 1) tussen Picton en Kaikoura nog afgesloten, maar voor ons speciaal geopend J. Met enige regelmaat moesten we stoppen, want de weg werd tijdelijk steeds eenrichtingsverkeer. Dit gaf ons de kans om de herstelwerken te aanschouwen en onder de indruk te komen van het natuurgeweld dat zo’n aardbeving met zich meebrengt. Je houdt het niet voor mogelijk.

In Kaikoura natuurlijk de Kiwicamping opgezocht en geinstalleerd. Een glaasje wijn op Tessa haar nieuwe jaar gedronken en de fles maar leeg gemaakt. Op Tessa’s verzoek hebben we ’s avond  ‘fish-and-chips’ gegeten, met Maria’s aanvullende salade.

Morgen: zeehonden/-leeuwen, walvissen en albatrossen zien?

1. Tante Antje:
    14 maart 2018
    🎀🎊🎉🎈🥂🎂
    Hoera voor Tess!!
    Wat een reis he!! 😘
  2. Daphne:
    15 maart 2018
    Wat leuk allemaal! Nu kan mama niet meer zeggen dat zij nog nooit wilde dolfijnen heeft gezien!