20-02 Wandeling Glacier Franz Josef

20 februari 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam, herstel camperdak. Zoals verwacht zal de orkaan/cycloon NZ aandoen, maar tot nu toe nog niets van gemerkt. Wel de regen die hoort bij een depressie. Maria oppert het idee om met de camper naar de parkeerplaats te gaan en vandaar de gletsjer te bedwingen. Bij het oprijden van de parkeerplaats schittert Franz Josef ons al tegemoet: prachtige blauwe ijskleur. De warme lucht blaast je tegemoet. Een apart fenomeen. Je verwacht koude ijs/sneeuwlucht, maar het is niet zo. Na een uurtje min-of-meer wandelen (in vergelijking met Roy's peak een peulenschilletje) zijn we bij het einde aangekomen van de gletsjer. Verder mogen we niet. Het is te gevaarlijk volgens de autoriteiten. Blijft altijd verbazen zo'n natuurlijk fenomeen. Zo anders dan ons landje. Terug naar de camper, terug naar het Rainforestcamp waar we heerlijk een pannetje Franse uiensoep hebben bereid en natuurlijk gegeten.

Vandaag en morgen hebben we te maken met de cycloon Gita. Welke categorie? Ik heb geen idee, maar het gaat redelijk tekeer. Het is maar de vraag of we onze trektocht doorzetten naar Greymouth, een plaats circa 150 km noordelijker. Ook aan de kust. De weg kan geblokkeerd zijn door omgewaaide bomen. Misschien blijven we nog een nachtje. Geen straf om hier langer te blijven. Gaan we kiwi's zoeken.

De avondwandeling heeft bestaan uit een bezoek aan de historische Anglicaanse kerk (1935!!) en eren compliment in het boek geschreven.

1. Daphne:
    20 februari 2018
    Wat maken jullie een mooi dingen mee! Bijzonder dat zo een gletsjer zo dicht bij de kust is. Hopelijk overleeft de camper (en jullie) de cycloon.
  2. Daphne:
  3. Nel Mul Brinkhuis:
    Hoi Kees en
    Maria, het
    Betreft inderdaad
    Het zuider eiland. We
    Hebben het gelezen.
    Hopelijk na woensdag
    Beter, dat jullie weer verder
    kunnen genieten van de
    Mooie natuurschoon! Liefs Jos en nel. Morgenochtend vroeg gaan wij naar Zanzibar,
    Kunnen wij jullie
    Ook volgen! Groetjes Jos en
    Nel
  4. Tante Antje:
    Take care!!
    Eigenlijk is alles dus in NZ te zien, als ik t goed begrijp. Ideaal lijkt mij. Rainforest enz
    Gaat het richting herfst bij jullie?
    😘🍀
  5. Kees en Maria Dekker Brinkhuis:
    21 februari 2018
    Dag Tante Antje (op zijn Surinaams uit te spreken?). Het gaat idd richting herfst maar het is nu nog zomer. De zomer start 20 december en duurt tot 20 maart: bij ons dus 180 graden anders, maar het is ook letterlijk de andere kant van de wereld. Zouden we een FaceTime-afspraak kunnen maken met mama? Bespreek het maar eens in het familieberaad. Als het bij ons 8 uur 's morgens is dan is het bij jullie 8 uur 's avonds. Dus b.v. een keertje om 10.00 uur of zo? (bij ons dan avond en bij jullie ochtend).