Nog een dagje Franz Josef

21 februari 2018 - Franz Josefgletsjer, Nieuw-Zeeland

21-02 Nog een dag je Franz Josef Glacier. Besloten om nog een dagje hier te blijven, in verband met de onzekerheid van de kustweg. Kunnen ze rustig de kustweg voor ons de omgewaaide bomen opruimen en kunnen we morgen weer de weg op richting Greymouth of daaromtrent.

Vannacht was het een stuk kouder: een extra dekentje er bovenop en de nacht kon een start maken. Vanmorgen (dus voor jullie 's avonds om een uur of negen 21.00 uur) uitgebreid gefacetimed met Daphne en Marta. Marta kwebbelt er volop los en daarom lastig om het gesprek met Daphne te kunnen voeren. Fermin was naar Casa Tacanda om voorbereidingen te treffen voor de werklui morgen die verder aan de 'oprijlaan'  te werken: water brengen en cement. Daphne en Fermin hebben er een grote hobby bij.

'By the way': Wiebe de hele kustweg is werelderfgoed (WEG), dus we voelen ons thuis dankzij jouw meldingen van jullie reis naar noord en zuid. We zullen steeds melden als er sprake is van een nieuwe WEG.

Het NieuwZeelandse geld is prachtig van ontwerp (zie de te ontvangen foto's) en de NZdollar is ongeveer .6 x Euro waard. Bij voorbeeld de dieselolie is NZD 1.40 = € .84 per liter. Maar de eindafrekening met de overheid komt straks: over elke gereden km moeten we straks NZD 0.07 afdragen. Op het achterwiel zit een km-teller, dus sjoemelen is er niet bij.

De zon komt door!!  Maar we hebben wel even de kachel aangezet in de camper. Zeer aangenaam.

En nu maar een fijne wandeling maken: de rivier die vanaf de gletsjer komt de 'Waiho River' lijkt ons een mooie wandeling. Langs het helikoptervlegveld, maar dan kunnen (mogen) we niet verder van de officials. Dus gekeerd en via de baileybrug naar de overkant langs de rivier. Daar zijn we aan het einde van het rivierpad gaan wandelen op het pad Canavans Knob Walk. Een wandeling door een regenwoudje met als eindpunt een schitterend uitzicht op de gletsjer. Dit is wel de centrale attractie hier, maar opvallend zijn de mooi uitgezette en onderhouden wandelpaden. Kunnen we in Nederland nog wat van leren.

Na de lunch nog een wandelingetje door het dorp en de Terrace Walk gedaan om een beetje af te kicken van het eten. Daarna gewoon boodschappen doen en deze lekker klaar maken in de gemeenschappelijke keuken van de camping (Holidaycamp).

Morgen na een nachtje slapen: naar/richting Greymouth

1. Joop:
    21 februari 2018
    Kees en Maria ik lees jullie verslagen met aandacht en plezier. Hebben jullie ook interessante locals ontmoet. (Tessa niet meegerekend )?
  2. Mirjam Dekker:
    21 februari 2018
    Helaas geen foto van het geld?
  3. Zoon:
    21 februari 2018
    Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Wat ik zo op internet zie van Greymouth kan dat alleen maar mooi zijn, ben benieuwd! En benieuwd of een camper zo bevalt dat jullie de sleurhut daarvoor gaan inruilen.
  4. Guus:
    21 februari 2018
    Kees, kun je niet tijdens een flink aantal km het wiel met kmteller vervangen met het reservewiel en op het eind van de vakantie het wiel met teller terugzetten?
  5. Tineke:
    21 februari 2018
    Af en toe even je reis aanpassen is goed. Het is erg mooi daar volgens de verhalen, dus niet te snel doorrijden. Veel plezier in Greymouth!
  6. Nel Mul Brinkhuis:
    22 februari 2018
    leuk om jullie te volgen! Maak geen haast, jullie zitten in zo’n mooi natuurgebied! Veel plezier in Greymouth!
    Ga zo even Greymouth op internet opzoeken.
    Heel veel plezier tessa, Maria en Kees. Laat je maar verwennen hoor Kees door de dames! Je wordt maar 1 keer 66! Groetjes van Jos en Nel vanuit zanzibar!
  7. Kees en Maria Dekker Brinkhuis:
    22 februari 2018
    Beste Joop: wat zijn interessante locals? Is niet ieder mens een uniek geschapen mens? Ja we spreken met enige regelmaat locals en reizigers.