22-02Westport

22 februari 2018 - Westport, Nieuw-Zeeland

22-02 Naar Westport.

Vandaag verlaten we de Franz Josef Glacier en het prachtige en onvoorstelbare regenwoud. Vannacht was het frisjes: 4-5 graden C. Dus een extra dekentje op het dekbed en dan gaat het goed. De rit is zo’n 280 km, maar niet over rechte wegen. De ene haarspeldbocht is nog niet afgerond of de volgende meldt zich alweer. Probleem voor mijn medeweggebruikers is wel dat ze achter me rijden en ik ga niet zo snel. Dus af en toe een haventje in en de collegae kunnen me inhalen.

In Hokitika hebben we een uitgebreide stop gemaakt want dat is het centrum van de Jade-bewerking: de Maori gebruikten het als wapen (pijlpunten/knotsen/messen) maar ook als sieraden. De (groene) stenen worden geslepen, nu met tandartsapparatuur en gepolijst. Mooie spullekes. Een jade-sieraad ontvang je, die koop je niet voor jezelf. Dus misschien krijgen we ze nog? Maria heeft zich gewaagd aan shoppen en een soort doekje voor op het hoofd gekocht. 10% van de prijs gaat naar de Kiwi-foundation (??).

Heerlijk geluncht in Greymouth.

De volgende stop gemaakt bij Punakaki: een enorme rotsenpartij in de zee, waarbij zachtere lagen zijn uitgesleten en er ‘pancakes’ ontstaan op een enorme stapel. De NZ’ers richten bij dergelijke bezienswaardigheden een complete expositieruimte met een prachtige wandeling er naar toe. Afrasteringen zijn echt af: hout dan wel RVS en de paden ‘aangeharkt’. En dat allemaal voor de prijs van ….. nada. Onderweg weer even de file laten inhalen, maar er kwam een auto voor ons. Nu met blauwe knipperlichtjes: Police. Complimenten over mijn rijden, maar waarom ik niet al veel eerder auto’s laat passeren? Ik me zeer welwillende opgesteld en ons is een goede reis toegewens.

Aan het einde van de dag aangekomen in Westport, een vissershavenplaats met weinig bijzonderheden. Dus morgen weer verder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Daphne:
    22 februari 2018
    Wat leuk! Ik kan me die "pannenkoek" rotsen nog herinneren - mooi. Wat goed dat alles af is daar, dat maakt het bezoeken een stuk plezieriger.
    Dus je bent niet alleen op de motor een caracol??? Dat zelfs de politie erbij moet komen... haha
  2. Tineke:
    22 februari 2018
    Kees, alvast van harte gefeliciteerd!
    Vreemd om het nu in een ander werelddeel te vieren! Een bijzondere dag wordt het zo! Veel plezier!
  3. Corrie:
    22 februari 2018
    Hoi Kees, je zal over een uurtje wel wakker worden en dan van je 66 jaar. Van harte gefeliciteerd met deze feestelijke dag. Heeft Maria wel je kado meegenomen? Hoe speciaal is het om aan de andere kant van de wereld je verjaardag te vieren. Maak er een mooie dag van en een dikke kus van ons.
  4. Jolanda:
    22 februari 2018
    Wij hebben ons weer aangesloten als volgers. was niet mogelijk op ons vakantieadres in portugal maar na een heerlijke week zijn wij weer van de partij.
    Wel handig zo een blog, je kunt dan altijd even terug kijken wanneer wat geweest is. Met zoveel belevenissen raak je de volgorde kwijt.
    Voor jullie vandaag, voor ons morgen een gezellige verjaardag Kees !! Zal je niet gauw vergeten. gr. p en j