03- 03 Tongariro Alpine Crossing - Whakapapa

3 maart 2018 - Turangi, Nieuw-Zeeland

We vallen van de ene verbazing in de andere: om 06.30 uur opgestaan om bijtijds de 'shuttle' van 08.00 uur te halen om de Tongariro Alpine Crossing-wandeling te maken. Zoals eerder gemeld heeft Tessa dit allemaal geregeld: we worden gedropt bij het startpunt van de wandeling en aan het einde van de middag weer bij het eindpunt opgehaald.

We stonden braaf op tijd op het shuttle-vertrekpunt om te worden verplaatst. Na een half uur rijden zijn we gedropt bij het startpunt van de wandeling. Een 'wandeling' van circa 20 km door de bergen met een hoogteverschil van 1000 m. De ervaren bergwandelaars weten dan waar we het over hebben.

Het gebied wordt gekenmerkt door vulkanen, die een beetje actief zijn gezien de waterdampen uit de bergen met zwavelluchtjes. Je passeert dan prachtige azuurblauwe bergmeertjes (dit zijn de kraters) en een schitterende alpine natuur. Een veelvoorkomend bloemetje lijkt sterk op de parnassia, maar is het natuurlijk niet.

Om 15.30 uur zijn we aangekomen bij het eindpunt. Volgens het Garmin-horloge van Tessa hebben we zo'n 25 km afgelegd. Ik (Kees) had weer behoorliijke dorst, die mede gelest werd door de flesjes van T en M. Heel lief. In de bus terug en de schoenen laten uitdampen op de motorkap van de camper.

Tessa verrast ons  met een heerlijke fles Pinot Gris, die we ons heelrijk hebben laten smaken. Klein eigenlijk zo'n fles.

We besluiten om morgen hier nog een dag door te brengen met een 2-tal kleine wandelingen door en langs de watervallen en de natuur. Het blijft ons boeien. De camping (of Holidaycamp) bevindt zich in de plaats Whakapapa. Moaorisch voor ???

1. Tineke:
    3 maart 2018
    Inspannend zo’n wandeling! De beloning Pinot Gris is dan extra lekker!
    Maken jullie ook contact op de campings met andere toeristen?
    Peter en Joost zijn druk met de voorbereidingen voor de beurs in Utrecht ( zo. en ma.) van hen ook een hartelijke groet!
  2. Kees en Maria Dekker Brinkhuis:
    3 maart 2018
    Het contact met de andere toeristen 'vindt voornamelijk plaats' in de keuken als iedereen bezig is met het voorbereiden van het eten. Ze komen overal vandaan uit de hele wereld. Veel 30-ers met of zonder kleine kinderen en van die ouderen zoals wij. Peter en Joost blazen zondag weer af naar Bazel? Succes.
  3. Guus:
    3 maart 2018
    Iedereen geboren voor 1988 is 30plusser. Oud zegt iets over je psychische leeftijd. Er zijn mensn die als oud mannetje of vrouwtje geboren worden. Er zijn ook mensen die eeuwig jong blijven. Die reis van jullie houdt je jong. Geweldig! Groetjes en n
    og veel plezier, Guus
  4. Kees en Maria Dekker Brinkhuis:
    4 maart 2018
    Dank Guus voor de complimenten! Ik ben onder de indruk van je schaatstalent, maar dat wist ik natuurlijk al door onze Flevonice-ervaringen. Maar.... ik denk dat een 30-er ons toch wel ziet als oudere jongere.